Master Class: Wat gebeurt er voor je vliegt?

Research door TicketSpy Jeroen (Zoetermeer)

Een stilstaand vliegtuig levert niks op: het omdraaischema

Je zit bij de gate, kijkt wat naar buiten en ziet dat de koffers in het vliegtuig worden geladen. Verder zie je nog wat andere mensen heen en weer lopen en voertuigen die aankomen en snel weer vertrekken. No big deal, toch? Maar wist je dat alles wat je ziet zorgvuldig is geregisseerd? Tijd is gelijk aan geld en dat principe geldt zeker in de luchtvaart. Dit keer nemen we de zogenaamde ‘omdraaitijd’ onder de loep aan de hand van een groot type vliegtuig: de Boeing 747.

De term omdraaitijd betekent in de luchtvaartwereld dat alle ‘grondafhandelingen’ binnen deze tijd plaats (moeten) vinden. Hierdoor kan het vliegtuig volgens schema weer vertrekken. De vaste grondafhandelingen zijn dus vooraf en in volgorde gepland.

Welke grondafhandelingen gebeuren er eigenlijk allemaal?

Het schoonmaken van het vliegtuig is de eerste afhandeling; dit kan wel tot anderhalf uur in beslag nemen (afhankelijk van het type vliegtuig). Het team van minstens tien schoonmakers maakt onder andere alle stoelzakken schoon, boent de WC’s en stofzuigt de gehele cabine. De tijd die schoonmakers hebben is strikt geregeld (in de vorm van boetes bijvoorbeeld) want anders kan de volgende grondafhandeling vertraging oplopen.

Ondertussen zijn de cateringmedewerkers ook aan boord om alle gebruikte containers met lege dienbladen mee te nemen. Tevens voeren technici standaardcontroles uit en nemen eventuele bijzonderheden van de vorige vlucht onder de loep nemen.

Wanneer er in de cabine van het vliegtuig meerdere afhandelingen plaatsvinden, zijn er buiten, onder de buik van het vliegtuig, vaak twee wagens te zien. De ene wagen zorgt voor het leeghalen van de WC’s en de tweede voor bijvulling van het water. Buiten de WC’s heeft namelijk ook het koffiezetapparaat water nodig.

Dikwijls begint nu het laden van de catering met twee wagens. Eén auto laadt het voorste en bovenste gedeelte van de Boeing en de tweede het achterste gedeelte. Alle cateringboxen en trolley’s hebben een vaste plaats en worden door de medewerkers hier neergezet. Spullen die geladen worden zijn onder andere broodjes, ijs, drank, duty-free artikelen, maaltijden maar ook kranten.

Ongeveer één uur voor vertrek gebeurt er van alles tegelijk. Ten eerste komt het cabinepersoneel aan boord. Aan boord controleren zij onder andere de geladen catering, bepaalde veiligheidsprocedures en maken ze het vliegtuig verder in orde voor je. Zoals de kranten of de champagne van de Business Class klaarzetten!

Buiten wordt begonnen met het laden van de vracht en bagage. De vracht en bagage in containers wordt niet willekeurig neergezet maar heeft een vooraf bepaalde plek in de laadruimte. Anders kan het zomaar zijn dat de achterkant van een vliegtuig te zwaar wordt en dat deze dus moeilijker kan opstijgen.

Wanneer het vliegtuig kerosine nodig heeft dan wordt er begonnen met tanken. De leidingen op de tankwagen vormen de verbinding tussen de kerosine-leiding onder de grond (de kerosine komt uit grote opslagtanks die op Schiphol-Rijk staan) en de brandstoftanks van het vliegtuig. Op deze manier wordt er brandstof getankt en ondertussen meet apparatuur exact hoeveel kerosine er getankt is. Het is trouwens afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij wanneer er getankt wordt: sommige voorschriften schrijven dat er niet getankt mag worden als er passagiers aan boord gaan cq. zijn. Deze maatschappijen zullen dus eerder in het proces met bijtanken beginnen.

Als laatste komen vaak de piloten aan boord en beginnen zij met het uitvoeren van de checks. Standaard 40 minuten voor vertrek wordt er op een Boeing 747 begonnen met instappen. Wanneer alle passagiers zijn ingestapt, de benodigde documenten zijn verzameld (bijvoorbeeld de passagierslijst), de grondafhandelingen buiten klaar zijn, is men klaar voor vertrek.

De laatste grondafhandeling kan nu plaatsvinden: de ‘push-back’. Dit voertuig duwt ofwel ‘pushed’ het vliegtuig achteruit de taxibaan op. De bestuurder van de push-back kan sturen doordat schoepen het neuswiel licht optillen. Kijk maar even uit het raampje straks vanuit je vliegtuigstoel. Zie je de push-back? Wanneer de bestuurder een handgebaar geeft, vaak een zwaai of opgestoken duim, dan weten de piloten dat alles om het vliegtuig heen veilig is. Het taxiën kan nu beginnen naar die zonnige bestemming, en als je op tijd vertrekt dan heeft het omdraaischema gewerkt!

TicketSpy University zegt: de lengte van de omdraaitijd is afhankelijk voor wanneer de grondafhandelingen plaatsvinden. Met een kort omdraaischema kan het zomaar zijn dat menigeen van bovenstaande grondhandelingen tegelijkertijd plaatsvinden. Sommige incidentele grondafhandelingen staan hierboven niet beschreven, maar we weten zeker dat je vanaf nu vele afhandelingen zult herkennen.