Elke dag geld besparen
Elke week 200 nieuwe deals
Voor ieder Budget
De Beste Aanbiedingen voor een goedkoop Ticket, Hotel, Stedentrip en Vakantie
Oeps !!
nicky-paniek-300x300

Grote kans dat deze deal niet meer beschikbaar is.

Bekijk actuele Deals

of Check hem toch

Geheime Ticket Deals ontvangen?
nicky-kijkt-en-wijst-naar-rechts-800

Consumentenbond gaat strijd aan met ticket agents!

LIKE TicketSpy op Facebook en je gaat altijd goedkoper op vakantie!

Stop de toeslagen op vliegtickets

Informatie door TicketSpy David (Amsterdam)

Voor de Consumentenbond is vanaf deze week de maat vol. Zij wil dat (online) reisagenten niet meer adverteren met lage ticketprijzen en deze gaandeweg tijdens het boeken ophogen met tal van toeslagen. Denk maar eens aan dossierkosten, airline fees, passenger service taxen, kortom allemaal zaken die we allemaal wel eens tegen zijn gekomen bij het zoeken en boeken van vliegtickets.

Niet alleen voor de Consumentenbond maar ook voor de meeste reizigers zijn dit zeer vervelende praktijken. Het wordt hierdoor namelijk veel ingewikkelder om te kunnen vergelijken op prijs. Natuurlijk zijn er handige websites die deze aanbieders naast elkaar zetten (bijvoorbeeld Skycanner en Kayak). Echter zie je ook bij hun niet gelijk wat de totale prijs is.

TicketSpy vindt dat de Consumentenbond grotendeels gelijk heeft. Wat wordt aangeboden moet in een oogopslag helder en duidelijk zijn zonder allemaal onzin toeslagen achteraf. Alleen denken de ticket agents daar natuurlijk heel anders over. Zij kunnen alleen bestaan als ze extra kosten in rekening brengen. Vroeger (5-7 jaar geleden) ontvingen ze nog 7-10% commissie van de luchtvaartmaatschappijen over de totale waarde van een ticket. In veel gevallen was het toen voor hun helemaal niet nodig om administratiekosten te vragen. Pas toen de maatschappijen (met de KLM voorop) deze commissie gingen verlagen tot 2%, 1% en uiteindelijk 0% konden ze niet anders.

Maar goed dat was dus zo’n 7 jaar geleden. Tot nu toe is er weinig veranderd behalve dat de toeslagen hoger zijn geworden en er heel slim en sluw tussentijds extra’s worden toegevoegd door de reisagenten. En we hoeven geen namen hier te noemen want iedereen weet wie we bedoelen. Alleen vraagt de een net even wat meer dan de ander en soms zijn de verschillen wel erg groot. Zo wordt nu het spel gespeeld en alleen de partijen die de meeste tickets verkopen zullen overeind kunnen blijven staan. Laat dat nou net de organisaties zijn die veel reclame spotjes op radio en tv uitzenden en met mega grote billboards langs de kant van de snelwegen en in de stad adverteren. Dat kost allemaal heel veel geld en die marketing uitgaven dienen wel terug te worden verdiend. Uiteindelijk betalen wij als klanten daarvoor de rekening.

Wie momenteel buiten schot blijven zijn de luchtvaartmaatschappijen. Die houden hun kaken stijf op elkaar, wetende dat zij in principe de aanstichters zijn van de huidige situatie. Zij vinden het helemaal niet erg dat de ticket agents worden ‘geschoren’ door de Consumentenbond. Als geen ander weten ze namelijk dat dit er hopelijk tot zal leiden dat de passagiers direct bij hun gaan boeken. En als velen dat doen dan hebben de ticket agents straks veel minder macht richting de airlines op het vlak van de inkoop. Oftewel de agenten zitten eigenlijk binnen afzienbare tijd in de tang. Een echte oplossing om hun positie te versterken hebben ze nog niet gevonden, behalve dan het verhogen van de aanvullende kosten. Maar dat is, vinden wij, wel een erg makkelijke werkwijze.

Wat we willen zeggen is dit. Heb als ticket koper een beetje begrip voor de positie van de ticket agents. Anderzijds moeten de ticket agents in een rap tempo hun business model gaan aanpassen om hun klanten niet te verliezen. De kracht van de Consumentenbond is enorm. Alle media duiken namelijk op deze actie en dat is slecht voor het imago van de reisagenten. Daarom reisagenten, luister een keer goed naar wat de passagiers willen, behandel ze met meer respect, ga een product leveren wat echt meerwaarde biedt en ontwring je voor een groot deel van de luchtvaartmaatschappijen. Toon lef en zeg een keer nee tegen hun eisen. Met alleen het doorschuiven van vliegtuigstoelen loopt de weg naar succes over een paar jaar namelijk tot een einde.

TicketSpy zegt: wat is jouw mening over de praktijken van de reisagenten? Deel hem met anderen door deze onderaan deze post te plaatsen.

Vind de Beste Tickets

Heenvlucht

Kies datum heenvlucht

Datum heenvlucht

Terugvlucht

Kies datum terugvlucht

Datum terugvlucht

 
Reacties

Ik vind dat ticketagents best iets mogen vragen voor de dienst die ze bieden. Budgetair vraagt bijv 15 euro op het totaalbedrag wat acceptabel is. een site die mensen absoluut besodemieterd is worldticketcenter. Die vragen soms tot 65 euro!!!!! meer dan als je op de site van de maatschappij boekt. En dan durven ze ook te zeggen dat ze sale hebben en 25 euro korting geven. Wat ze doen is de prijs eerst kunstmatig met 22,50 verhogen om vervolgens 25 euro korting daarop te geven. Ik heb meerdere malen een reactie gevraagd aan verschillende websites over de kosten. WTC is de enige die weigert te reageren.