Niet gevlogen? Geld terug!
Info gevonden door TicketSpy David (Amsterdam)
Het klinkt een beetje als ‘niet goed, geld terug’, maar zover gaat dit artikel gelukkig niet! Bij webwinkels heb je vaak zelfs 100 dagen gratis retourrecht van je producten, helaas is dat bij vliegtickets niet het geval. Kan je niet vliegen dan heb je bijna in alle gevallen geen recht op restitutie van je ticket omdat je ticket ‘non-refundable’ is. Uitzondering hierop zijn natuurlijk de Business Class tarieven of de duurste Economy Class tarieven, die geven veel flexibiliteit en kunnen vaak gratis (of goedkoop) gewijzigd worden.
Het is een goed bewaard geheim dat de luchtvaartmaatschappijen gewoon je stoel in geval van annulering terug in de markt zetten en nog een keer verkopen. Twee keer geld verdienen en maar één keer kosten!
Kom je nu in een situatie terecht waarin je moet annuleren (om wat voor reden dan ook) of kom je simpelweg niet opdagen voor een vlucht (no-show), dan ben je weliswaar het ’tarief’ van je ticket kwijt, maar je ’taxen’ kan je voor een groot deel terugkrijgen. Bijna niemand weet dit, dus bijna niemand doet dit. En als je het al weet als passagier, dan is het vaak lastig om de weg te vinden om je ’taxen’ terug te krijgen. Het bekende ‘kastje naar de muur’ verhaal.
Zoek maar eens op een willekeurige website van een luchtvaartmaatschappij naar de mogelijkheid om je geld terug te krijgen. Als er al informatie te vinden is, dien je een duur 0900-nummer te bellen en zelfs dan weet de agent aan de andere kant van de lijn niet over het feit dat je de ’taxen’ (of luchthavenbelastingen) terug kan krijgen. Op deze manier blijft er alleen op Schiphol al zo’n € 30.000 per dag ‘hangen’ bij de luchtvaartmaatschappijen, PER DAG!
Veel luchtvaartmaatschappijen verkopen de brandstoftoeslagen ook als ‘luchthavenbelastingen’. Hiermee geven de luchtvaartmaatschappijen een beetje de schuld aan de luchthavens als de luchthavenbelastingen erg hoog zijn. Dit is feitelijk onjuist. Het zijn juist de luchtvaartmaatschappijen die de luchthavenbelastingen zo belachelijk verhogen. Dit doen zij door de zogenaamde YR en/of YQ tax ‘onder te brengen’ bij de luchthavenbelastingen.
Echter, als je niet vliegt dan krijg je alleen de ‘kale’ luchthavenbelastingen terug en niet de YR/YQ tax. Deze toeslagen houden veel luchtvaartmaatschappijen zelf zodat ze zo min mogelijk dienen uit te keren aan jou als passagier.
Er zijn overigens wel een aantal luchtvaartmaatschappijen die het wel heel netjes doen. Wij weten in elk geval zeker dat ArkeFly, China Airlines en Qatar Airways deze brandstoftoeslagen WEL restitueren. Helaas houden luchtvaartmaatschappijen als KLM, Transavia, airberlin en Emirates deze brandstoftoeslagen wel zelf.
Check daarom de site van Re-fund.com eens als je een ticket niet hebt kunnen gebruiken. Deze site helpt jou als passagier met het terughalen van deze luchthavenbelastingen! Deze luchthavenbelastingen kan je namelijk altijd terugkrijgen want het is in juridische termen een ‘onverschuldigd betaalde belasting’. Voor alle duidelijkheid: Je ticket bestaat uit twee onderdelen. Ten eerste het tarief, dit deel krijg je vaak niet terug. Het tweede deel zijn de ’taxen’, en die kan je dus terugkrijgen.
Voor € 15 per aanvraag probeert Re-fund.com de luchthavenbelastingen voor je terug te halen. Je kan dus meerdere tickets in één aanvraag meenemen. Vervolgens kan het wel tot 6 maanden duren voordat er een reactie komt van de luchtvaartmaatschappij. Je dient dus wel heel veel geduld te hebben. Aan de andere kant; als je gemiddeld € 130 terug kan krijgen dan is dat het wachten wel waard. Is het om, wat voor reden dan ook, niet mogelijk voor Re-fund.com om je belastingen terug te krijgen, dan wordt binnen 60 dagen de € 15 teruggestort op je creditcard.