Oproep aan alle Nederlandse Online Travel Agents!
Verzoek van team TicketSpy (Amsterdam)
Als je bij KLM een vliegticket koopt, dan hoef je na het selecteren van je vluchten alleen nog maar je naam, mailadres en telefoonnummer achter te laten. Dat is blijkbaar voldoende om een ticket te kunnen reserveren. Klinkt ook logisch, ze willen weten wie er vliegt, waar ze het e-ticket heen kunnen sturen en hoe ze je kunnen bereiken in geval van een omboeking door hevige vetraging, natuurrampen of andere belangrijke omstandigheden.
Heel wat anders gaat het er aan toe bij Online Travel Agents (maar ook bij Transavia en ArkeFly). Boek je daar een vliegticket dan dien je een hele rits gegevens achter te laten. Natuurlijk je naam, telefoonnummer en email, maar ook je complete adres.
TicketSpy vraagt zich af waarom dit zo is. Wat is de reden dat je bij een OTA deze extra informatie dient in te vullen? Daar waar KLM en alle andere grote vliegmaatschappijen dat helemaal niet willen weten. Wat doen ze met je adres bijvoorbeeld? Willen ze een keer langskomen voor een gezellig kopje koffie? Of zijn er andere motieven.
Wij vinden deze stap in het boekingproces een hele vervelende want telkens moet je het volledig invoeren (tenzij je een profiel hebt aangemaakt) terwijl het in onze ogen geen enkele meerwaarde voor de passagiers biedt. Boeken moet juist makkelijker worden gemaakt, daar maak je juist vrienden mee. KLM en veel anderen zijn al goed bezig, nu de OTA’s nog!
Vandaar dat we vandaag vertegenwoordigers van Travel Agents vragen om op deze post te reageren. Dus Vliegwinkel, Cheaptickets, ATP, WTC, Vliegtickets, Tix, Schipholtickets, PaperFlies of wie dan ook, laat het ons weten via info@ticketspy.nl. Of kom naar onze redactie, de koffie is voor onze rekening.