De Beste Aanbiedingen voor een goedkoop Ticket, Hotel, Stedentrip en Vakantie
Oeps !!
nicky-paniek-300x300

Grote kans dat deze deal niet meer beschikbaar is.

Bekijk actuele Deals

of Check hem toch

Geheime Ticket Deals ontvangen?
nicky-kijkt-en-wijst-naar-rechts-800

De top 10 meest uitdagende landingsbanen ter wereld!

Blogpost over de tien meest uitdagende landingsbanen, geschreven door TicketSpy Denise (Amsterdam)

Met samengeknepen billen zit je in het vliegtuig, voorbereid op het ergste, wanneer de piloot de landing inzet. De hele vlucht geen turbulentie, maar wat blijft vliegen toch eng, vooral die landing. Even later landt het vliegtuig soepel en veilig op Schiphol Airport en veeg je je zweterige handen af aan je broek. Weer een vlucht overleefd.. 

Wanneer je landt op Schiphol kan er vrij weinig fout gaan, maar niet op elk vliegveld is dit het geval. Neem maar eens een kijkje bij de top 10 meest uitdagende landingsbanen ter wereld. Zou jij er durven opstijgen of landen?

 10. Funchal International Airport, Madeira

De luchthaven van Madeira, ook wel Aeroporto Internacional da Madeira Cristiano Ronaldo of Aeroporto de Santa Catarina, staat internationaal bekend als Funchal International Airport. Dit vliegveld ligt op het Portugese eiland Madeira op zo’n 10 kilometer ten noordoosten van de stad Funchal.

De oorspronkelijke start- en landingsbaan was maar 1600 meter lang. Dat is natuurlijk veel te kort! Grotere toestellen als bijvoorbeeld de Boeing 747 hebben een gewenste minimale lengte van 2468 meter vanwege de lange remweg en het gewicht van het toestel. 

Er zijn in de jaren ’70 dan ook meerdere ongelukken gebeurd op dit vliegveld. Twee van de drie crashes gebeurden tijdens het aanvliegen van de landingsbaan. Maar bij het derde ongeluk probeerde een Boeing 727-200 een tweede poging te doen om te landen tijdens slechte weersomstandigheden. Het toestel gleed van de baan, botste met een vleugel tegen een brug en vloog in brand.

In 2000 is de start- en landingsbaan opnieuw aangelegd en heeft nu een veilige lengte van 2781 meter. Alleen staat de baan nu gedeeltelijk op palen. Wij krijgen al rillingen bij de gedachte dat een vliegtuig met een gewicht van ruim 350.000 kilogram daarop moet landen!

9. Gibraltar Airport, Gibraltar

Met een kleine 7 vierkante kilometer is Gibraltar één van de kleinste landen ter wereld. Toch heeft Gibraltar een vliegveld waar vliegtuigen onder bijzondere omstandigheden kunnen opstijgen en landen. Vanwege de Rots van Gibraltar, hebben de piloten last van uiterst onvoorspelbare en snel veranderende weersomstandigheden.

Op nog geen 500 meter van het stadscentrum van Gibraltar ligt de 1800 meter lange (of eigenlijk korte) landingsbaan die uitmondt in de Middellandse Zee. Maar het meest bizarre is toch echt dat de landingsbaan kruist met de drukste hoofdweg in Gibraltar; de Winston Churchill Avenue. Wanneer er een vliegtuig opstijgt of landt, gaan er spoorbomen dicht waardoor het verkeer wordt tegengehouden. Wanneer het vliegtuig is opgestegen of geland, gaan de spoorbomen weer open en rijdt het verkeer weer door.

Dus niet alleen moeten de piloten landen op een te korte landingsbaan met moeilijke weersomstandigheden, ze moeten zich ook nog eens zorgen maken of die spoorbomen wel naar beneden gaan! Wat een bizar zicht moet dat zijn vanuit je auto, zie je het al voor je?

8. Barra, Schotland

Wanneer je landt op een landingsbaan in het buitenland, kan het soms nog wel eens een hobbelige landing zijn. Maar wat als je moet landen op een strand! Barra Airport is een vliegveld op een van de eilandjes van de Schotse Hebriden en is één van de twee enige luchthavens ter wereld waar vliegtuigen landen en opstijgen op het strand.

Het bijzondere aan deze luchthaven is dan ook dan er alleen vliegtuigen kunnen landen wanneer het eb is. Wanneer het vloed is, is het hele strand (en daarmee de landingsbaan) overspoelt met zeewater. Er mogen alleen kleinere vliegtuigen landen op dit eiland, zoals een Twin Otter. Het vliegveld heeft drie start- en landingsbanen. Van 799 meter, 680 meter en één van 846 meter.

Grotere toestellen zouden wegzakken of wegglijden in het zand en zouden er dus niet kunnen landen. Tevens zouden de landingsbanen veel te kort zijn voor zulke grote toestellen. 

7. Ice Runway, Antarctica

Heb je moeite met schaatsen? Of überhaupt alleen al met je schoenen op het ijs staan? Laat staan als je er een vliegtuig op moet zien te landen! Wanneer onderzoekers het Amerikaanse onderzoeksstation McMurdo willen bereiken, zullen ze toch echt moeten landen op een landingsbaan van ijs.

Je zou verwachten dat net als bij Barra Airport, er alleen kleine vliegtuigen mogen landen vanwege het gewicht. Maar enorme vliegtuigen zoals de C-130 Hercules en C-17 Globemaster III (zoals hierboven te zien is) kunnen prima landen op deze landingsbaan. 

De remweg op ijs is natuurlijk een stukje langer (net als in de auto) dus de landingsbaan is ruim 3 kilometer lang. Dit is mogelijk doordat er meer dan genoeg ruimte is op Antarctica, dus de piloten hoeven zich geen zorgen te maken over een te korte landingsbaan. Het enige waar voor moet worden uitgekeken is de dikte van de sneeuw en het ijs. Een laser meet continu de dikte van het ijs en wanneer het ijs dunner is dan 25 centimeter, mogen de vliegtuigen niet landen en worden doorgezonden naar één van de andere landingsbanen op het continent.

6. Kai Tak Airport, Hong Kong

Voor zowel passagier, piloot als persoon op de grond was deze luchthaven niet bepaald prettig. Omringd door wolkenkrabbers en hoge bergen was het niet bepaald makkelijk om hier te landen. Het vereiste dan ook een speciale en zeer moeilijke aanvliegroute voor piloten.

Piloten moesten een daling maken naar het noordoosten tot aan een bepaalde markering op een berg. Vervolgens moest het vliegtuig een extreem scherpe draai van 47 graden maken naar rechts om vervolgens te kunnen landen. Door deze spectaculaire en vooral gevaarlijke aanvliegroute en daling wordt deze luchthaven als één van de meest extreme en gevaarlijkste luchthavens ter wereld gezien.

De voormalig internationale luchthaven van Hong Kong opende in 1925, maar is na 14 crashes en incidenten in 1998 gesloten en vervangen door een nieuwe luchthaven op Lantau Island.

5. Princess Juliana International Airport, Sint Maarten

Dat is nog eens vliegtuigspotten on another level! Het is één van de meest iconische plaatjes wanneer het neerkomt op landingsbanen en je hebt het waarschijnlijk ook wel eens voorbij zien komen. De landingsbaan van Princess Juliana Airport en Maho Beach is dan ook een populaire toeristische attractie.

De landingsbaan is met een kleine 2300 meter eigenlijk niet geschikt voor grotere toestellen. Toch landden er regelmatig Boeing 747’s van KLM op het eiland. Vanwege de lengte van de landingsbaan, moesten de piloten het toestel zo vroeg mogelijk aan de landingsbaan op de grond zetten, waardoor enorme vliegtuigen op slechts 10 á 20 meter boven de zonnende strandgangers vlogen. Tegenwoordig vliegt KLM met kleinere toestellen die minder laag hoeven aan te vliegen.

Niet alleen landen er vliegtuigen op deze baan, er stijgen ook vliegtuigen op! Door de straalmoteren van de vliegtuigen ontstaat er een jetblast. De jetblast kan windsnelheden produceren tot 160 km/u en kan gebouwen en voertuigen omverblazen. Toeristen gaan op het strand staan of houden zich vast aan het hek aan het einde van de landingsbaan en kunnen volledig worden weggeblazen door opstijgende vliegtuigen. Het is dan ook zeer gevaarlijk om hier te staan en er is vorig jaar zelfs iemand aan overleden.

4. Lukla Airport, Nepal

Wanneer je succesvol landt of opstijgt op/vanaf deze baan kan je weer opgelucht ademen. Lukla Airport in Nepal is zeer populair en wordt ook dagelijks gebruikt omdat bergbeklimmers die de Mount Everest willen beklimmen hier beginnen. 

De start- en landingsbaan van Lukla Airport ligt op maar liefst 2859 meter hoog in de bergen. Daarnaast is de baan een kleine 460 meter lang met een hellingspercentage van 12%, waardoor er alleen Short Take Off and Land vliegtuigen en helikopters kunnen landen. Maar dat is nog niet het ergste. Aan het einde van de baan is namelijk een 700 meter diep ravijn. Je moet er toch niet aan denken dat het vliegtuig niet snel genoeg van de grond afkomt.

Tevens zijn er 8 crashes en incidenten bekend op de luchthaven. Daarvan was de meest recente crash in mei 2017 waarbij een vliegtuig van Goma Air is gecrashed bij het landen vanwege zware mist. De piloot kwam tijdens de crash om het leven, twee andere crewmembers raakten zwaargewond.  

3. Toncontin Airport, Honduras

Ondanks de vele pogingen om de veiligheid van dit vliegveld te verbeteren, is het nog steeds niet gelukt om het volledig veilig te maken voor passagiers, piloten en omwonenden. Voorheen liep er een drukke verkeersweg zeer dichtbij de landingsbaan. De auto’s werden met stoplichten tegengehouden met stoplichten wanneer er een vliegtuig landde op het vliegveld. Inmiddels is deze weg gelukkig gesloopt.

Tevens is er in 2009 300 meter extra baan aangelegd zodat de baan tegenwoordig een lengte heeft van 2.021 meter. Maar dat is niet de reden waardoor deze landingsbaan één van de gevaarlijkste ter wereld is.

Wanneer piloten aanvliegen op deze landingsbaan, moet er vlak voor de landing een extreme bocht van 45 graden naar links worden gemaakt. Wanneer dit niet op tijd of correct gedaan wordt, vliegt het toestel tegen een berg dus precisie is zeer belangrijk! Na het maken van deze bocht moet het vliegtuig plotseling zeer snel dalen en zien te landen op de korte landingsbaan. Toeristen en vliegtuigspotters staan vaak op deze berg om de spectaculaire landing te filmen, je moet er toch niet aan denken dat er iets fout gaat!

2. Courcheval Airport, Frankrijk

Na het zien van deze start- en landingsbaan ga je waarschijnlijk toch maar liever met de auto op wintersport. De landingsbaan van Courchevel Airport in Frankrijk ligt midden in de Alpen en is één van de kortste landingsbanen ter wereld. 

De landingsbaan heeft een lengte van slecht 520 meter lang en is gelegen op een helling van 18,5%. Deze helling is nodig om landende vliegtuigen op tijd tot stilstand te krijgen en om opstijgende vliegtuigen genoeg vaart te laten maken. De landingsbaan ligt ook nog eens op 2000 meter hoogte en het is niet mogelijk voor piloten om een doorstart te maken. Daarom mogen alleen speciaal gediplomeerde piloten landen op deze gevaarlijke landingsbaan.

1. Matekane Air Strip

Op nummer 1 staat Matekane Air Strip. Dit vliegveld wordt gebruikt door liefdadigheidsorganisaties en artsen om de afgelegen dorpen in het land Lesotho te bezoeken. Lesotho is een land in Afrika dat volledig wordt omringd door Zuid-Afrika.

Matekane Air Strip wordt gezien als de engste start- en landingsbaan ter wereld vanwege de korte baan en afgrond. De start- en landingsbaan heeft een lengte van 400 meter en is daarmee één van de kortste landingsbanen ter wereld. Misschien nog wel enger is opstijgen vanaf deze baan, want als het vliegtuig niet genoeg vaart krijgt en daardoor niet snel genoeg opstijgt, valt het toestel in een 600 meter diepe afgrond

 

Daarom mogen we maar al te blij zijn wanneer we een beetje turbulentie hebben of een hobbelige landing, want het kan altijd erger!

Vind de Beste Tickets

Heenvlucht

Kies datum heenvlucht

Datum heenvlucht

Terugvlucht

Kies datum terugvlucht

Datum terugvlucht