Zo verdienen ze aan je! De trucjes van de Airlines
Travel info gevonden door TicketSpy David (Amsterdam)
Betalen voor je drankje, maaltijd of koffer tijdens het vliegen is al lang geen nieuwigheid meer voor veel reizigers. Maar wie denkt dat het daarbij blijft heeft het mis. Steeds meer airlines bedenken manieren om je extra geld uit de zak te kloppen.
We zochten er een aantal op die wellicht bekend of totaal onbekend voor je zijn. Straks weet jij dus ook wanneer je op moet passen om niet in de valkuilen van de maatschappijen te trappen!
(1) Tickets in optie zetten
Vaak moet je even wachten met het reserveren van vliegtickets omdat je medereizigers nog vrij moeten vragen of na willen denken over de reis. In dat geval kun je bij de KLM, Air France, United, Lufthansa en andere maatschappijen je ticket in optie zetten. Je krijgt dat nog even bedenktijd aangeboden, bijvoorbeeld 48 uur of misschien wel een hele week. Wel hangt daar een prijskaartje aan welke gemiddeld zo’n €20 tot €30 kan bedragen. Dat is dan de prijs per vliegticket. Prettig voor wie de zekerheid wil dat het tarief niet duurder zal worden. Maar ga je eenmaal over tot aankoop dan krijg je dit bedrag niet terug, laat staan dat deze kosten verrekend worden met de boeking. Sterker nog, je dient vaak nog gewoon de reserveringskosten te betalen.
(2) Stoel reserven voor persoon onbekend
Bij Vueling kun je voor €2 naast je eigen stoel ook de zitplaats naast je reserveren. Deze wordt dan gedurende 72 uur voor je geblokkeerd. Vueling noemt deze optie Pending Passenger. Vraag is natuurlijk wat er na die 72 uur zal gebeuren of op de dag van vertrek. Zal deze stoel dan nog steeds vrij blijven of laat Vueling er toch nog iemand op plaats nemen?
(3) Meer tarief varianten
De KLM is er onlangs mee begonnen voor Europese vluchten. Ze laten je tijdens het boeken 3 ticket variaties zien als je wilt boeken. Eentje zonder ruimbagage (de goedkoopste), dan pakket nummer 2 met meer vrijheid om een boeking te wijzigen tegen lagere kosten. Uiteindelijk is er dan ook nog het duurste pakket waarbij je gratis op de dag van reizen een eerdere vlucht mag nemen. Handig zou je denken dat er wat te kiezen valt. Maar weet dat de luchtvaartmaatschappijen op voorhand onderzoek hiernaar hebben uitgevoerd. Wat blijkt? 45% van de passagiers is gevoelig voor deze wijze van tarieven tonen en kiest voor een duurder pakket. Kassa dus voor de airlines!
(4) Zoeken maar niet boeken
Hoe vaak komt het niet voor dat je op zoek bent naar een vliegticket om deze uiteindelijk niet te boeken? Sommige vliegmaatschappijen en reisagenten bewaren deze informatie. Vervolgens sturen ze je later op de dag een email met de vraag of je nog interesse hebt in de reis. Geloof het of niet maar er zijn dan toch nog 5% van de mensen die alsnog een kijkje gaan nemen.
Op zoek naar een echt voordelig vliegticket?