Oeps !!
nicky-paniek-300x300

Grote kans dat deze deal niet meer beschikbaar is.

Bekijk actuele Deals

of Check hem toch

KLM past Flying Blue drastisch aan. The good and the bad.

Informatie gevonden door TicketSpy David (Amsterdam)

Vrijwel onopvallend en zonder tam-tam hebben KLM en Air France gisteren hun plannen bekend gemaakt om per 1 juni 2013 het Flying Blue programma flink aan te passen.

Zelfs het gros van de KLM-ers zullen deze belangrijke informatie nog niet weten en daarom doken wij afgelopen nacht in deze materie om een en ander haarfijn voor je uit te pluizen. Er gaat een hoop (positief en negatief) veranderen en ieder Flying Blue lid zal dat gaan merken ook.

Het goede nieuws:

Wie spaart voor een Economy Class ticket naar een bestemming buiten Europa heeft geluk. Je bent nog steeds het zelfde aantal FB mijlen kwijt voor je ticket. Maar KLM en Air France zijn zo vriendelijk om je niet alle brandstoftoeslagen te laten betalen. Zij noemen deze trouwens ‘International fees imposed by the airline’, dat klinkt blijkbaar wat vriendelijker.

Een voorbeeld, boek je vandaag een ticket Amsterdam-New York met mijlen in Economy dan ben je daarvoor €294 kwijt aan brandstoftoeslagen. Vanaf 1 juni ben je slechts €50 per enkele reis kwijt, dus in totaal €100. Wat blijft zijn de luchthavenbelastingen en veiligheidstoeslagen en dergelijke. Die je moet je nog steeds voldoen, ook al vlieg je op een mijlen ticket. Je gaat er in dit geval €194 op vooruit. Mooi meegenomen!

Tip! Boek je Economy Class Flying Blue tickets vanaf 1 juni 2013 om gemiddeld €100-150 aan extra brandstofheffingen te voorkomen.

Het slechte nieuws:

Spaar je liever voor het comfort van een World Business Class stoel dan is het even schrikken voor je. Want zoals je in bovenstaande tabel kunt zien moet je dan 25% meer FB mijlen inleggen. Wil je First met Air France vliegen, dan zelfs 30% meer. En in tegenstelling tot de Economy Class sectie achterin doen KLM en Air France je geen prijsreductie op de brandstoftoeslag cadeau. Nee die blijft gewoon gelijk. In het geval van een retourtje Amsterdam – New York dus €294. Kortom je wisselt meer mijlen in maar krijgt daar dus niets extra voor terug.

Alleen voor wie overstapt in Parijs of Amsterdam bieden de nieuwe regels wel voordeel. In dat geval betaal je geen brandstoftoeslag voor de vluchten binnen Europa. Op deze wijze wordt het Flying Blue programma aantrekkelijker gemaakt voor personen die niet in Nederland of Frankrijk wonen. Hebben wij hier dus vrijwel niets aan tenzij je perse met Air France wil vliegen. Dat lijkt dan goedkoop, maar Air France vraagt voor het stuk Parijs – New York €394 aan brandstofheffingen. Nog steeds €100 duurder dan KLM. Kies daarom zo veel mogelijk voor de KLM vluchten vanaf Amsterdam om het voordeligst uit te zijn.

Tip! Boek je KLM Business Class Flying Blue tickets bij voorkeur voor 1 juni 2013. Dat scheelt je veel waardevolle FB mijlen.

Is er nog een lichtpuntje?

Ja die is er. Want de genoemde wijzigingen gelden voor online boekingen gemaakt via de websites van KLM of Air France. Tot en met 31 december 2013 kun je daarentegen nog steeds van de oude mijlenstaffels gebruik maken als je je ticket telefonisch boekt bij de helpdesk van Flying Blue. Kijk daarvoor op de achterkant van je FB kaart, want ieder level heeft een ander telefoonnummer die je kunt gebruiken. Hoe hoger je level, des te sneller zul je geholpen worden.

Dit is in principe alleen gunstig om te doen voor wie Business Class, First Class en Air France Premium Economy Class tickets boekt. Economy kun je het beste online boeken.

Is er nog een minpuntje?

Ja en die hebben we ook gespot. De promo awards die iedere 2 maanden beschikbaar komen met een korting van 25-50% op het aantal benodigde mijlen blijven onveranderd. Ook al kun je telefonisch tot en met 31 december 2013 volgens de oude staffels boeken, helaas geldt dat niet voor deze aanbiedingtickets. Die gaan per eind juni 2013 dus ook meer mijlen kosten in Business, First en Premium Economy.

De meest recente Flying Blue promo award tickets voor de maanden mei en juni 2013.

Conclusie

TicketSpy zegt: Door deze veranderingen wordt het Flying Blue programma op tal van vlakken minder aantrekkelijk. De reden kan zijn dat KLM en Air France al een voorschot nemen op de scheepslading nieuwe FB leden die per 14 mei 2013 (als de koffertoeslag in werking treedt) erbij zullen komen. Nog meer leden betekent nog meer uitgegeven mijlen en nog meer mensen die een cadeauticket willen claimen. Dat doen volgens de oude mijlen-tarieven kost de airlines te veel geld. Daarom zie je dat ze deze stap moeten zetten om geen geld kwijt te raken. Sterker nog, ze verdienen juist meer geld omdat de FB leden nog vaker moeten vliegen om de luxere en meest gewilde stoelen te kunnen bemachtigen. Of dat op lange termijn aantrekkelijk is? Daar komen we in een andere post nog een keer graag op terug.

Lees hier alle wijzigingen die per 1 juni 2013 in zullen gaan voor Flying Blue tickets naar verre bestemmingen.