Betalen voor meer beenruimte op Europese KLM vluchten
KLM heeft een handigheidje bedacht om meer geld te verdienen op de Boeing 737 vluchten binnen Europa.
Vanaf 1 december 2012 verkopen ze namelijk tegen een toeslag gemiddeld 5 tot 10 rijen stoelen welke ongeveer 5 cm meer beenruimte hebben. Het lijkt hiermee alsof KLM deze Economy comfort seats verder uit elkaar heeft gezet, maar dat is niet het geval. Vandaar dat we je hun tactiek vandaag even willen uitleggen.
Hoe doet KLM dit?
Een paar jaar geleden, toen de verkoop van Business Class stoelen in Europa nog aardig verliep, had KLM de stoelrijen 1 t/m 7, 8 of 10 in de Boeings 737-700/800/900 voorzien van 84 cm beenruimte. In de Economy Class was en is de standaard beenruimte 76 cm. Telkens als de vraag naar Business Class tickets achterbleef kon KLM het gordijn een aantal rijen naar voren schuiven. Op deze wijze werden de Business Class stoelen opeens Economy Class zitplaatsen.
Als Economy passagier was dat natuurlijk erg prettig om juist daar te mogen zitten. Deze plekken waren dan ook bij Frequent Flyers zeer gewild. Naast meer beenruimte kon je overigens ook profiteren van nog een extra voordeel, namelijk de stopcontacten welke onder deze stoelen zijn bevestigd. Handig om tijdens de vlucht je telefoon, laptop of tablet op te kunnen laden. Deze oplaadfaciliteit is trouwens bij veel passagiers, inclusief die in Business, nog steeds niet bekend.
Momenteel worden juist deze selectie stoelen tegen een meerprijs aangeboden. KLM heeft dus geen enkel toestel hoeven aanpassen!
Kijk op Seatguru welke stoelen het betreft
De kosten?
De tijden van gratis extra comfort zijn binnenkort definitief voorbij. Wie op een stoel met meer beenruimte wil zitten dient hiervoor een bedrag te betalen, punt. KLM kent daarbij 2 tarieven. Op kortere vluchten betaal je een meerprijs van €20 per enkele vlucht/€40 per retour. Naar verdere bestemmingen, denk bijvoorbeeld aan zuid Europa, betaal je €30 (enkele reis)/€60 (retour).
Als je een Elite of Elite Plus deelnemer bent van het spaarprogramma Flying Blue is een korting mogelijk op deze stoelen. Silver geeft 25% korting, Gold betekent 50% voordeel en als je Platinum lid bent dan heb je extra mazzel omdat je dan gratis op deze stoelen mag zitten. Helaas hebben slechts 5% van de vaste klanten van KLM dit hoogste niveau binnen Flying Blue. Kortom, voor het merendeel van de passagiers betekent dat dus gewoon betalen.
Wel of niet boeken?
De vraag blijft of deze stoelen nu echt de moeite waard zijn om tegen een flinke toeslag aan te schaffen. Uiteraard is en blijft dat een persoonlijke voorkeur. We kunnen ons voorstellen dat wie redelijk lang is een paar centimeter meer ruimte wel kan waarderen. Aan de andere kant moeten we bekennen dat de reguliere KLM stoelen achterin het vliegtuig een prima zit bieden. Een paar uur hier op plaats moeten nemen is echt geen straf en als je je telefoon of tablet voor vertrek goed hebt opgeladen is ook dat geen probleem. Op het vlak van drankjes (inclusief bier en wijn), snacks en sandwiches is er ook geen verschil tussen beide stoelen. Iedereen krijgt wat dat betreft dezelfde service.
En wat nu als het toestel helemaal vol zit?
In dat geval bestaat de kans dat je gratis op een stoel met meer ruimte mag gaan zitten. Je dient dan niet al op voorhand online ingecheckt te hebben. Op de luchthaven wordt de vrij gebleven stoel dan automatisch aan je toegewezen. Toch weer een leuk voordeeltje waarmee je €20 – €30 bespaart 😉
En de Fokker 70 en Embaer 190 van KLM Cityhopper?
Op deze vluchten worden geen Economy Comfort seats aangeboden. In de Fokker hebben alle stoelen een afstand van 79 cm. Vlieg je met de Braziliaanse Embraer 190 dan heb je in Economy 79 cm stoelafstand en in Business 81 cm. Probeer bij dit laatste type vliegtuig om op rij 1 t/m 9 een stoel te bemachtigen om je benen wat meer te kunnen strekken. Dat is vooralsnog de enige kans op een kleine gratis upgrade!