Nieuw: de Ultra Low Cost vliegmaatschappijen
Mini luchtvaart college door TicketSpy David (Amsterdam)
De term lowcost is niets nieuws meer onder de zon. Denk aan Ryanair, easyJet, Transavia, Wizz of Norwegian. Betalen voor je drankje, hapje en koffer. Soms ook voor het reserveren van je stoel. In de Verenigde Staten gaan ze dit jaar nog een stuk verder. Daar krijgen sommige vliegmaatschappijen de titel ‘Ultra Low Cost Airline’.
Als wij denken aan Ultra, dan is dat vaak het geval bij Ultra-All-Inclusive resorts in Turkije of Egypte. Veel krijgen voor weinig. Helaas is dat bij de airlines het tegenover gestelde.
Neem nu bijvoorbeeld Frontier Airlines, een maatschappij die in het westen van Amerika actief is. Zij maken een onderscheid waar je je vliegticket hebt gekocht. Is deze niet direct via hun eigen website aangeschaft, maar via een online travel agent (Expedia.com, cheaptickets.com, etc.) dan moet je betalen voor je handbagage.
Daarnaast is er voor elke andere extra een toeslag verschuldigd. Zit je liever bij het raam of aan het gangpad, dan moet je betalen. Een zakje pinda’s, normaal gratis bij de grote maatschappijen als Delta Air Lines en American, alleen tegen kosten verkrijgbaar. Zo zijn er nog talrijke manieren om je geld kwijt te raken.
Ticket agents maken vliegen duur voor de airlines
Dat alles maakt het allemaal wel een stuk lastiger voor de passagier. Want die moet nu heel goed opletten bij wie hij of zij een ticket gaat kopen. Aan de andere kant is het vanuit de airline helemaal niet zo gek bedacht. Vliegmaatschappijen (ook de KLM en andere bekende namen) moeten namelijk een bedrag betalen aan de partijen die een positie hebben tussen de vliegmaatschappij en de (online) reisagent. Dat zijn de centrale reservering systemen. Per enkele vlucht betekent dat gemiddeld een bedrag van een 5-6 Dollar. Heb je een ticket met overstap op de heen- en terugweg dan kost dat de maatschappij tot wel 25 Dollar. Voor een boeking op de eigen website zijn ze slechts tussen de 1-2 Dollar kwijt.
Omdat ze jaarlijks miljoenen tickets verkopen gaan er wereldwijd dus miljarden om in ticket fees. Dat vinden de airlines niet zo leuk en daarom willen ze zo veel mogelijk vliegtickets direct aan de eindgebruiker verkopen. Om de passagier over te halen om dat te gaan doen, maken ze het boeken via een tussenpartij een stuk onaantrekkelijker. Net zo lang tot er genoeg mensen de directe weg naar de vliegmaatschappijen hebben gevonden.
De toekomst
Is dat het einde van de traditionele (online) reisagent? Wij denken van wel, maar dat kan zeker nog een paar jaar duren. Bij TicketSpy linken we je in de meeste gevallen gelijk door naar de website van de vliegmaatschappij. Zij bieden meestal de laagste ticketprijs en de laagste boekingskosten. Als er uitzonderingen zijn dan noemen we je bij welke online travel agent je het beste uit bent.
Tickets kopen wordt dus steeds lastiger. Niet alleen het vergelijken op prijs, maar straks ook nog een keer waar je deze bestelt.