Oeps !!
nicky-paniek-300x300

Grote kans dat deze deal niet meer beschikbaar is.

Bekijk actuele Deals

of Check hem toch

Uurtje KLM kost je €130 of €29

Research gedaan door TicketSpy Ingmar (Amsterdam)

De KLM Werelddeal weken zijn nu precies een week aan de gang. Ongetwijfeld zullen veel mensen hun tickets voor komend jaar hebben gekocht. Naar Aruba, Singapore, Miami, of misschien wel een bestemming dichtbij.

TicketSpy keek daarom goed naar de KLM tarieven en de opmerkelijke verschillen hiertussen. Wat altijd merkwaardig is zijn de prijzen voor een korte vlucht en die van een lange. Deze zijn vaak niet in verhouding.

Bijvoorbeeld als we nou eens de langste en kortste bestemming uit het totale KLM aanbod halen. Dan zien we enerzijds een vlucht van Amsterdam naar Norwich  welke 50 minuten duurt op de heenweg en terug een reistijd van 55 minuten. In totaal 1 uur en 45 minuten.

De langste non-stop vlucht die KLM uitvoert is die naar Buenos Aires. Heen 14 uur en 10 minuten, terug 13 uur en 20 minuten, oftewel een vliegtijd van 27 uur en 30 minuten.

De vanaf prijzen zijn €229 voor Manston Kent en €799 richting Buenos Aires. Als we snel rekenen betekent dat per vlieguur voor Norwich €130. Aan boord naar en van Buenos Aires betaal je een stuk minder, te weten €29 per uur. Hoe kan dit eigenlijk zo zijn? Een uur is toch een uur, wat maakt nou het verschil?

Om die vraag te beantwoorden moeten we kijken naar de aard van de vluchten. Beiden zijn tussen steden waar KLM de enige op deze route is. Geen directe concurrentie dus. Naar Norwich wordt een klein vliegtuig ingezet en naar Buenos Aires een grote Boeing 777. Zou daar dan de oplossing in zitten? We komen aardig in de juiste richting.

De kosten voor het uitvoeren van een vlucht zijn bij een klein toestel een stuk hoger, ook al reken je alle brandstof, catering en personeel mee. Er zijn minder stoelen aan boord en de kostprijs van een stoel wordt berekend door alle kosten van een vlucht door het aantal stoelen te delen. Vliegmaatschappijen gaan daarbij nog een stukje verder, ze willen de kosten zien per gevlogen mijl per stoel. Dit noemen ze in vaktaal: unit costs per flown mile.

Hoe meer stoelen er in een vliegtuig zitten, des te lager worden daarom de unit costs per flown mile. In dit geval is het dus door de schaalgrootte per mijl goedkoper om een passagier naar Argentinië te vervoeren dan naar Norwich.

Maar €29 per uur betalen of €130 is wel een groot verschil. Ook al reken je alle kosten mee, dan moet er een ander element meespelen voor het prijsverschil zou je denken? En dat klopt ook. Want of een vlucht lang of kort is, een tweede punt is wel van groot belang. We hebben het dan over het type vlucht. Voor KLM geldt dat de route Norwich-Amsterdam een zogenoemde feeder-verbinding is. De Britten worden namelijk met lage tarieven richting Amsterdam gelokt om daar over te stappen op ander vluchten binnen het netwerk van KLM. Eigenlijk kun je stellen dat ze dit vliegretourtje er gratis bij krijgen.

Gratis is vrijwel nooit echt gratis in deze wereld, want de kosten die het vervoer van de Britten met zich meebrengen moeten ergens worden recht getrokken. Uiteindelijk betalen de passagiers die alleen tussen Amsterdam en Norwich (v.v.) vliegen dit. Hun ticketkosten zijn een heel stuk hoger. Denk maar aan de vanafprijs van €229 voor een vlucht van 55 minuten. Wie naar Parijs vliegt hoeft ter vergelijk maar €99 te betalen.

Lessons learned: De lengte van een vlucht hoeft niets te zeggen over de vraagprijs van een ticket. Het gaat om het type passagier dat op een vlucht zit. Personen die overstappen van een korte op een lange vlucht betalen in principe niets voor de kortste vlucht. Hoe meer mensen er aan boord van een lange vlucht zitten, des te goedkoper wordt het uitvoeren van de vlucht door de vliegmaatschappij. Hierdoor is ze in staat om een relatief klein aantal lage tarieven aan te bieden naar verre bestemmingen.