Reisbureau failliet! Hoe kun je je beschermen tegen ticket oplichters?
Ticket info verzorgd door TicketSpy David (Amsterdam)
Ieder jaar weer zie je op RTL, SBS6 of bij Kassa! wel een nieuws item over gedupeerde klanten van reisbureaus die er met hun geld van door zijn gegaan. Vaak gaat het om tickets voor een hele familie waarbij de schade duizenden euro’s bedraagt. Schrijnende gevallen helaas.
Bijna altijd gebeurt dat bij reisbureau’s die niet zijn aangesloten bij de ANVR, SGR en/of het Calamiteitenfonds. Gerund door 1 of 2 mensen die het al jaren doen en al die tijd het vertrouwen hebben weten te wekken van hun klanten. Of omdat ze juist de moedertaal van hun klanten spreken. Het gaat lang goed, tot het moment dat ze het reeds aanbetaalde geld wel erg verleidelijk vinden om hun eigen persoonlijke boekhouding mee recht te breien. Oplichting van de bovenste plank dus.
Overigens vallen losse tickets nooit onder een garantieregeling, ook niet bij de ANVR/SGR reisbureaus. En bieden ze een aanvullende vliegticket verzekering, dan is er ook geen dekking mocht het reisbureau failliet gaan. Deze geldt alleen als een luchtvaartmaatschappij in financieel onvermogen komt.
Veel mensen vragen zich af waarom mensen niet slimmer zijn geweest door bij een erkend bureau of direct bij de vliegtuigmaatschappij te boeken. Dat is heel makkelijk gedacht, maar in de praktijk kan of wil niet iedereen met de pin of een credit card voor zijn of haar reis betalen. Contant geld is dan waar het om draait. Iets wat altijd een persoonlijke keuze is die, vinden wij, gerespecteerd dient te worden.
Ons advies voor deze groep reizigers (maar ook voor anderen) is daarom het volgende bij het boeken van KLM tickets. Doe dat gewoon via de site van KLM (of laat dat door een familielid of kennis doen) en kies zodra je in het betaalscherm komt voor contante betaling op de luchthaven Schiphol. Je bent dan de minimale reserveringskosten van €10 per ticket kwijt en kunt op Schiphol zonder bijkomende kosten contant afrekenen. Het enige wat rest is een rit naar de luchthaven (vaak binnen 48 uur) om daar je ticket af te halen.
Ga je trouwens naar Schiphol en laat je daar aan de ticketbalie door een KLM medewerker je ticket inboeken, dan betaal je €40 per ticket. Zelf op de KLM site een stuk voorwerk doen bespaart je die extra kosten en je kan dus nog steeds de door jou geliefde cash geld betaling hanteren.
Mocht je toch nog liever bij je oude vertrouwde reisbureau willen boeken, lees dan goed onze tips:
- Vraag het reisbureau om een print van wat je hebt geboekt
- Check of het e-ticketnummer staat genoteerd (deze begint bij KLM met 074 gevolgd door 10 cijfers)
- Check op de KLM site of je boeking bevestigd is via de knop ‘Mijn Reis’
- Heb je deze gegevens niet, betaal dan ook niet voor je ticket
- Doe geen aanbetaling op je vliegticket
- Dit alles geldt ook voor internet reisbureaus die vrij onbekend zijn
Lees ook onze tips over het wijzigen van een naam op een vliegticket.